Praktijkweek 2021

Ben jij klaar voor jouw challenge? Twee dagen werken aan één opdracht? Voor echte opdrachtgevers? Dan gaat de week van 25 januari tot 29 januari 2021 jouw week worden! Je staat die week vol in de praktijk van het Rotterdamse bedrijfsleven. Dit is jouw kans om jezelf te onderscheiden en verder te ontwikkelen.

Je gaat samenwerken met studenten van verschillende Ad-opleidingen. Zo kun je van elkaar leren, elkaar versterken en je maakt samen kennis met echte situaties uit de praktijk.

Op deze site vind je de opdrachten van de verschillende organisaties. Bekijk de video’s, en lees de projectbeschrijving. Maak vervolgens een keuze en meld je aan bij Osiris om deze door te geven. Doe het snel want de code sluit bij genoeg aanmeldingen. Inschrijven kan vanaf 14 t/m 16 december 2020

Belastingdienst
De Rotterdamse ondernemer in slecht weer
cursuscode: RACBDPW

Een ondernemer in zwaar weer heeft nogal eens de neiging de kop in het zand te steken. De Belastingdienst merkt pas achteraf of een ondernemer zich in zwaar weer bevind. Vaak te laat om Rotterdamse ondernemers te helpen wanneer het slecht gaat met het bedrijf. Zij zitten dan al vaak met zulke financiële achterstanden dat de Belastingdienst niets meer voor hen kan betekenen terwijl dat in sommige gevallen niet zo had hoeven gaan. De Belastingdienst vraagt zich af of zij Rotterdamse ondernemers niet al eerder kan ondersteunen/adviseren met hun bedrijf zodat wellicht een faillissement voorkomen kan worden. Zij zouden graag preventief meer willen doen. Hoe kunnen zij de Rotterdamse ondernemer zover krijgen dat zij eerder in gesprek gaan over (betalingsproblemen van) de onderneming?
De Belastingdienst richt zich met dit project op de ondernemers uit het MKB die zelfstandig een klein bedrijf/onderneming runnen. Deze ondernemers laten zich doorgaans niet of maar heel beperkt bijstaan door commerciële dienstverleners/adviseurs.

De Efteling
De Efteling naar 8 miljoen bezoekers
cursuscode: RACELPW

Ontdek de wondere wereld van de Efteling! De Efteling is al meer dan 68 jaar een wonderlijke organisatie. Sinds de opening van het Sprookjesbos in 1952 verrast de organisatie haar gasten steeds weer met nieuwe vormen van (verblijfs)recreatie. Naast professionaliteit en creativiteit is gastgerichtheid een van de pijlers waarop de Wereld van de Efteling rust. Het park behoort met 5,18 miljoen bezoeken in 2017 tot de top van Europese attractieparken. De Efteling wil groeien van 5 miljoen bezoekers per jaar naar 8 miljoen en moet hiervoor nieuwe doelgroepen aanboren.
De focus ligt op bezoekers vanuit UK, Spanje, Italië, Israël, India en China.

Hoe kunnen zij deze doelgroepen bereiken?

De Efteling heeft behoefte aan een plan waarbij gekeken wordt naar communicatie, logistiek, marketing en consumentengedrag. Zitten er verschillen in landen en/of is er overlap?

Ministerie van Defensie
Connectie van studenten en bedrijven aan vraagstukken vanuit het Ministerie van Defensie
cursuscode: RACDFSPW

Het wordt in deze tijd steeds belangrijker om in te kunnen spelen op de veranderingen in de omgeving. Het ministerie van Defensie heeft daarin een grote maatschappelijke taak. Flexibiliteit en innovatie zijn daarbij nodig. Het Ministerie krijgt veel vraagstukken op zich af die helaas te vaak blijven liggen omdat de juiste partijen niet aan elkaar gekoppeld worden. Kennis gaat daardoor verloren. Derhalve willen zij een werkwijze/procedure of concept ontwikkelen waarbij zij juist de stakeholders omtrent belangrijke (maatschappelijk) relevante vraagstukken voor Ministerie van Defensie kunnen beantwoorden.

Gymboxx
Pop-up store vitaliteitsconcept
cursuscode: RACGBPW

Steeds vaker komen er panden in de stad leeg te staan in de stad. Investeerders willen deze panden vullen met pop up stores. Gymboxx is een organisatie die zich bezig houdt met het ontwerpen en verkopen van mobiele Gym en vitaliteitsprogramma’s. Eigenaar Jelle Rietveld merkt echter dat er ook steeds vaker gevraagd wordt om een vitaliteitsconcept of formule. Zo ook een investeerder die zich bezig houdt met de leegstand van winkelpanden in de stad Den-Haag. Gymboxx is gevraagd om een concept te ontwerpen voor pop up stores. Dit concept kan eventueel uitgerold worden in andere soortgelijke pop up stores, niet alleen in Nederland, maar Europa. Kan er een stevig allesomvattend vitaliteitsconcept neergezet worden die eventueel ook voor franchise aantrekkelijk kan zijn?

Eurovisiesongfestival
Eurovisiesongfestival 2021
cursuscode: RACSFESTPW

Het Eurovisiesongfestival dat vorig jaar in Rotterdam zou plaatsvinden is niet doorgegaan vanwege de coronapandemie. Dit jaar vindt het Eurovisiesongfestival alsnog plaats in Rotterdam. De coronapandemie is alleen helaas nog niet voorbij. Er kan dus waarschijnlijk niet zo groots worden uitgepakt als aanvankelijk de bedoeling was. Het festival zal dit jaar hoe dan ook doorgaan. Normaal gesproken is het hosten van het Eurovisiesongfestival goede reclame voor de betreffende stad en geef het ook een enorme boost aan de horeca. Er moeten dus creatieve plannen worden uitgewerkt om Rotterdam in Europa toch op de kaart te zetten en de Rotterdamse ondernemers hiervan zoveel mogelijk te laten profiteren.

Het Eurovisiesongfestival 2021 in Rotterdam is een groot festival van een week (18 t/m 22 mei 2021) waarbij alle ogen van Europa op onze stad zijn gericht. Helaas kunnen we niet uitpakken zoals we hadden gewild vanwege de coronapandemie. Toch gaat het festival hoe dan ook door. Zie de website (www.openuptorotterdam.eu) voor de verschillende scenario’s. Hoe kan Rotterdam ondanks de coronamaatregelen alsnog op de kaart worden gezet als stad waar je als Europeaan graag eens naar toe zou gaan? En hoe kunnen de Rotterdamse ondernemers hiervan profiteren?

Kunnen jullie adviseren hoe Rotterdam tijdens de week van het Eurovisiesongfestival op de kaart gezet kan worden ongeacht het scenario? Jullie genereren vijf ideeën waarvan jullie er minstens één volledig uitwerken. De vijf groepjes met de beste ideeën en uitwerking(en) pitchen hun advies aan de wethouder.

The Greenery 
Verbinden operatie met organisatie
cursuscode: RACGREENPW

The Greenery heeft in totaal ongeveer 700 (van de 1000) collega’s in de dagelijkse operatie werken. Chauffeurs, heftruck bestuurders, inpakkers aan de lopende band, kwaliteitscontroleurs, operationeel teamleiders enz. Zij zijn in ploegendiensten bezig om al het binnengekomen verse producten op tijd klaar te maken voor transport naar de retail.

Zij zijn een belangrijke groep collega’s maar lastig te bereiken. Er is intranet, maar daar kunnen zij niet bij(geen pc), ze hebben geen eigen werk e-mailadres (leidinggevende wel). Er is een app, maar veel collega’s willen die niet op hun privé mobiel zetten. Er hangen narrow casting schermen, maar die zien ze in de pauze alleen. Het personeelsblad wordt 3x per jaar naar huis gestuurd, dat wordt goed gelezen en ontvangen. Ze hebben wel kort overleg met hun teamleider, dat is heel praktijk- en werkgericht. Hoe communiceer je met mensen die operationeel werk doen en niet op één locatie, en één tijdstip aanwezig zijn? Hoe creëer je betrokkenheid? Welke ICT/technische middelen kunnen worden ingezet? Hoe overtuig je het operationele personeel om zich te informeren?

Nationale Nederlanden
Thuiswerken
cursuscode: RACNNPW

Nationale-Nederlanden is een financiële dienstverlener die producten en diensten aanbiedt op het gebied van verzekeringen, pensioenen en bankactiviteiten aan ruim 6 miljoen particuliere en zakelijke klanten in Nederland. Al meer dan 175 jaar helpen onze medewerkers mensen zorgen voor wat zij écht belangrijk vinden. Nationale-Nederlanden is onderdeel van NN Group, een internationale financiële dienstverlener actief in 18 landen en toonaangevend in een aantal Europese landen en Japan.

Ook bij Nationale Nederlanden is thuiswerken de afgelopen maanden het advies.

Door het thuiswerken is een stevige internetverbinding een vereiste geworden. Werkgevers kunnen daarin niet faciliteren. Hoe kunnen werkgevers ervoor zorgen dat er optimaal thuis gewerkt kan worden. Hoe moet communicatie daaromheen? Moet er een procedure komen? Breng in kaart wat de vereiste zijn om goed thuis te kunnen werken?

Gemeente Rotterdam
Verkiezingen en jongeren in de stad Rotterdam
cursuscode: RACGMPW

De gemeente Rotterdam wil graag dat meer jongeren betrokken worden bij het verkiezingsproces in Rotterdam. Jongeren zijn een belangrijke inwonersgroep voor de stad en de uitslagen van de verkiezingen zijn voor de toekomst van deze jongeren van belang

Hoe kunnen we jongeren activeren om mee te doen als vrijwilliger (met vergoeding) voor de verkiezingen TK21 in maart 2021? Hoe informeren we jongeren het best over de verkiezing en de maatregelen die we treffen en zij zich ook aan moeten houden?

Mayoneur
Mayoneur naar Duitsland
cursuscode: RACMAYOPW

“Wij geloven in een wereld waarin lekker eten niet ongezond hoeft te zijn”

Met dit in onze gedachte zijn wij begonnen aan een reis waarin wij vinden dat mayo een stuk beter en gezonder kan. Daarom kiezen wij ervoor om geen dierlijke producten te gebruiken maar juist te investeren in groente en fruit. Wij vinden namelijk dat een mayo zowel een bijzondere ervaring kan zijn als een positieve impact op het milieu kan hebben. Door anders te zijn willen we ervoor zorgen dat er minder dierenleed is en meer geïnvesteerd wordt in duurzame projecten.

Door bewust de juiste keuzes maken in onze inkoopprocessen en alleen te kiezen voor de allerbeste ingrediënten willen we bijdragen aan een duurzame toekomst. We werken nauw samen met onze experts om de meest smaakvolle en unieke smaken te ontwikkelen.  Zo willen we iedereen laten genieten van onze mayo’s. Wij zijn in Nederland begonnen, maar merken nu ook vraag uit andere landen. Waaronder Duitsland. Hoe kunnen wij ons product in Duitsland het beste promoten?

Voedselbank
Voedselbank Rotterdam
cursuscode: RACVBPW

In Nederland leeft meer dan een miljoen mensen onder de armoedegrens. De voedselbank Rotterdam helpt de armsten binnen deze groep door ze tijdelijk te voorzien van voedselpakketten. Om onze klanten van voldoende eten te kunnen voorzien, werken wij samen met bedrijven, instellingen, overheden en particulieren. Zo zorgen we er samen voor dat armoede wordt bestreden, voedseloverschotten verdwijnen en het milieu minder wordt belast. Met als motto: “Oog voor voedsel, hart voor mensen”.

De voedselbank Rotterdam is de oudste voedselbank van Nederland. Van hieruit is de landelijke organisatie ontstaan die momenteel met de inzet van 11.000 vrijwilligers wekelijks bijna 40.000 voedselpakketten vanuit 168 lokale voedselbanken uitdeelt en ongeveer 132.500 Nederlanders van voedselpakketten voorziet.

In Rotterdam werken ongeveer 400 vrijwilligers, die samen zorgen dat er voedsel kan worden verstrekt aan 7.000 huishoudens in de Rotterdamse regio.

Onze populatie vrijwilligers kent een hoge gemiddelde leeftijd en daar willen wij wat aan doen. Hoe kunnen wij de doelgroep studenten uit (heel) Rotterdam, die toch al erg druk zijn, meer aan ons binden en wat zouden zij dan voor ons kunnen/willen betekenen?

 

Parklets
PRKLTS
cursuscode: RACPLETSPW

De vergroening van onze binnensteden en het terugdringen van het autoverkeer zijn actuele onderwerpen, het idee om meer ruimte te geven aan andere functies dan de geparkeerde auto staat centraal. Het flexibel Parklet Systeem (PRKLTS) biedt hiervoor een oplossing: door middel van PRKLTS zijn parkeerplaatsen eenvoudig en tijdelijk te veranderen in terrassen (Horeca), bankjes met groenvoorziening, etc. PRKLTS zijn tijdelijke invullingen voor parkeerplaatsen.

Het Parklet Systeem is modulair opgebouwd wordt opgebouwd aansluitend aan het trottoir. Een opstelling is eenvoudig te demonteren en te herplaatsen; het is een flexibel systeem. De Parklets zijn opgebouwd uit modules. De Parkletmodules zijn verplaatsbaar met een heftruck en voorzien van stelvoeten. Om een veilige opgang te creëren vanaf het trottoir heeft de Parkletmodule een scharnierende drempelplaat. Het concept is nieuw in de markt en de organisatie is op zoek naar meerdere oplossingen voor een aantal vragen zoals:

  • Transport en plaatsen van de PRKLTS in stedelijke omgeving, hoe doe je dat? (rekening houdend met milieu-eisen, veiligheid en kosten)
  • Hoe houd je overzicht: hoe houd je het gebruik en de locatie bij van de PRKLTS? Hardware, software?
  • Waar sla je de ongebruikte PRKLTS op?
  • Welke mogelijkheden zijn er te bedenken voor de Parklets voor ondernemers: terras? Welke eisen? Foodtruck achtig? Anders?
  • Zijn er commerciële functies te bedenken? Welke?
  • Hoe uitbreiden naar andere steden?
  • Kan een PRKLT ook een kunstfunctie krijgen? Hoe? Op welke manier? Kunstwerk? Tentoonstelling? Anders?
  • Onderzoek subsidiemogelijkheden voor de PRKLT op regionaal, nationaal en Europees Niveau
  • Licenties en patenten, hoe regel je dit op nationaal, Europees en Internationaal niveau?
  • Vrijstelling voor parkeervergunning? Hoe vraag je dat aan?
  • Hoe bereik je de doelgroep(en)?
  • Hoe overtuig je doelgroep(en)?
  • Hoe ziet jouw ideale PRKLT er uit?
  • Kan een PRKLT ook een communicatiefunctie hebben? Hoe zie je dat?
  • Vanuit pedagogisch / didactisch oogpunt: zijn er andere functies denkbaar dan de huidige? Aan welke eisen zou een PRKLT moeten voldoen ?

Lees ook de online informatie over de PRKLTS zorgvuldig door

Kies vervolgens 3 vragen en werk er minimaal 1 volledig uit.

 

Rotterdam Centre of Expertise en Kenniscentrum Duurzame Havenstad
Zero Emissie stadslogistiek
cursuscode: RACRDM1PW

RDM Centre of Expertise faciliteert samenwerkingsprojecten tussen onderwijs, onderzoek en bedrijven, creëert op RDM Rotterdam een moderne leerwerkomgeving en organiseert techniekpromotie-events.

Afgelopen jaren heeft Hogeschool Rotterdam stadslogistieke deelconcepten in de praktijk onderzocht en ontwikkeld. Dit hebben we samen met praktijkpartners gedaan. O.a. is met lichte elektrische vrachtvoertuigen voor verschillende partijen door studenten goederen vervoerd. We wilden leren over de uitdagingen van de stadslogistiek van de toekomst.

Nu heeft Gemeente Rotterdam besloten dat vanaf 2025 alle nieuwe bestel- en vrachtauto’s in de Zero Emissie Zone voor Stadslogistiek (ZES-zone) uitstootvrij moeten zijn.
Ook heeft Hogeschool Rotterdam onlangs het Convenant Zero Emissie Stadslogistiek ondertekend.

De pilots waren succesvol, maar nu is het tijd voor de volgende stap!

Kunnen jullie een compleet en praktisch business plan presenteren? (m.b.v. het business model canvas) het Business plan gaat over hoe een zelfstandige organisatie (start-up, sociale onderneming) opgezet kan worden. Het uitgangspunt is dat zoveel als mogelijk studenten (logistieke) activiteiten binnen deze onderneming kunnen uitvoeren als bijbaan en de opbrengsten moeten ten goede komen aan verduurzaming van de logistiek en het onderwijs.

 

 

Inschrijfinstructies praktijkweek 2020 

  1. Ga via Osiris naar het kopje ‘Onderwijs’
  2. Gebruik vervolgens de volgende filters
    – Collegejaar: 2020
    – Cursuscode/naam: RAC%PW
  3. Toon: cursussen open voor inschrijving
  4. Faculteit: Rotterdam Academy

Inschrijven kan vanaf 14 t/m 16 december 2020

Als je bij cursuscode/naam ‘RAC%PW intikt, dan komen al onze workshops naar boven. Je kan dan de cursuscode van de workshop aanklikken voor meer informatie. Vervolgens kun je rechtsboven op het woord ‘inschrijven voor cursus’ klikken.

 

Collegejaar Opdrachtgever Cursus
2020 Belastingdienst RACBDPW
2020 De Efteling RACELPW
2020 Gymboxx RACGBPW
2020 Gemeente Rotterdam RACGMPW
2020 Nationale Nederlanden RACNNPW
2020 De Voedselbank RACVBPW
2020 Parklets (Gemeente R’dam) RACPLETSPW
2020 Mayoneur  in Duitsland RACMAYOPW
2020 RDM Duurzame Stadslogistiek RACRDM1PW
2020 The Greenery RACGREENPW
2020 Ministerie van Defensie RACDFSPW
2020 Songfestival RACSFESTPW